Keskustelu Järviwikistä:Kahvihuone/Virheet ja korjaukset

Loikkaa: valikkoon, hakuun

Tällä keskustelusivulla voi ilmoittaa virheistä Järviwikin tiedoissa ja esittää korjausehdotuksia. Muille aiheille kannattaa etsiä parempi paikka Kahvihuoneen muista osastoista.

Sinun täytyy kirjautua Järviwikiin, jotta voit osallistua keskusteluun.

Sisältö

Ketjun otsikkoVastauksiaViimeksi muokattu
Vesialue Päijänteen ja Ruotsalaisen välissä023. marraskuuta 2020 kello 04.40
Tyrnävän järviä Limingassa01. marraskuuta 2020 kello 09.58
Järvet "väärän" kunnan alueella21. marraskuuta 2020 kello 09.40
Turajärvi129. lokakuuta 2020 kello 20.42
Suutarinjärvi väärässä kunnassa?128. lokakuuta 2020 kello 01.58
Vihannin kirkolta luoteeseen löydetty kolme järveä!026. lokakuuta 2020 kello 13.44
Valuma-alueiden rajaus031. elokuuta 2020 kello 04.21
Korjauspyyntö: Inarijärvi (71.111.1.001)127. heinäkuuta 2020 kello 11.22
Kelujärvi -Matalajärvi (65.896.1.001)518. kesäkuuta 2020 kello 14.30
Vesistöalue: Raumanjoen - Pitkäjärven valuma-alue (83.016) nimilisäys ja -korjaus218. kesäkuuta 2020 kello 14.22
Vanhassa valuma-aluejaossa taas virhe29. kesäkuuta 2020 kello 15.52
Korjauspyyntö: Iso Myllylampi19. kesäkuuta 2020 kello 13.39
Urajärvi Asikkala lähes 2m 14.212.1.009 syvempi kuin virallisissa tiedoissa?023. heinäkuuta 2019 kello 11.40
Havaintolähetti sekaisin212. kesäkuuta 2019 kello 09.14
Kaksi puuttuvaa järveä328. toukokuuta 2019 kello 13.17
Puuttuva järvi028. huhtikuuta 2019 kello 12.02
Korjausehdotuksia vesistö-/merialueille220. joulukuuta 2018 kello 13.34
Nytkimenjärven nimestä120. joulukuuta 2018 kello 13.11
Havaintopaikan virheellinen sijainti117. lokakuuta 2018 kello 18.54
Virheellisten linkkien poisto?24. lokakuuta 2018 kello 19.22
Ensimmäinen sivu
Ensimmäinen sivu
Edellinen sivu
Edellinen sivu
Viimeinen sivu
Viimeinen sivu

Vesialue Päijänteen ja Ruotsalaisen välissä

Alue sijaitseen kyseisten järvein välissä: https://www.jarviwiki.fi/wiki/Päijänne_(yhd.) https://www.jarviwiki.fi/wiki/Ruotsalainen_(14.141.1.001)

Kartassa vesialueella on nimetty Kymijokeksi mutta vaikuttaisi enemmän olevan osa Päijännettä. Jostakin syystä Päijänteen raja on vedetty Myttyniemestä Yli-Rusilan suuntaan. Onko kyseessä virhe?

Karjala (keskustelu)23. marraskuuta 2020 kello 04.40

Tyrnävän järviä Limingassa

https://www.jarviwiki.fi/wiki/Tyrn%C3%A4v%C3%A4 Olen kova poika tutkimaan karttoja! Monia Tyrnävän järviä näkyy olevan Limingassa. Ei nimeä ei taida olla edes oikein järvikään! Kun Temmes liitettiin 2001 pääosin Tyrnävään, niin samalla Limingan ja Tyrnävän aluejakoa "eheytettiin".

Kauko Isotalus (keskustelu)1. marraskuuta 2020 kello 09.55

Järvet "väärän" kunnan alueella

Kun laittaa hakutoimintoon kunnan nimen (esim. Kokkola), tulee tulokseksi järviä myös muualta kuin Kokkolan kaupungin alueelta. Esim. useita järviä ilmestyy naapurikuntien (Kalajoki, Kannus, Toholampi) alueelta. Onko tässä syynä vanhat enklaavialueet eli nuo järvet sijaitsevat vanhoilla Kokkolan enklaaveilla? Eikö nykyään ole voimassa laki, että nuo enklaavit kuuluvat niitä ympäröivään kuntaan eli voisivatko nuo järvetkin ilmestyä niiden kuntien järvien listaan, jossa ne todellisuudessa sijaitsevat?

Antutu (keskustelu)14. marraskuuta 2018 kello 20.28

Jaa-a, en osaa sanoa mistä johtuu. Nyt ehdin viimein korjaamaan tämän, siis Kokkolan osalta. Jos löytyy vielä muualta, niin viestiä tänne vaan.

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)20. joulukuuta 2018 kello 12.53

Nykyisin Kokkolaan kuuluvalla Lohtajalla on ollut eksklaavi tai peräti useampi. Sittemmin alueet on liitetty mainittuihin kuntiin, tai nykyisin Kalajokeen kuuluva Himanka oli vielä itsenäinen kunta.

Kauko Isotalus (keskustelu)1. marraskuuta 2020 kello 09.40
 
 

Näkösyvyyden tarkkailupiste on koko ajan ollut paikassa 61.1469 N, 21.8817 E. Piste luotu aikoinaan "talon" puolesta väärään paikkaan.

Aulis-K (keskustelu)29. lokakuuta 2020 kello 17.07

Koordinaateiksi korjattu yllämainitut, toivottavasti nyt on oikeassa paikassa.

Miikala (keskustelu)29. lokakuuta 2020 kello 20.42
 

Suutarinjärvi väärässä kunnassa?

Karttatarkastelun perusteella minusta näyttää siltä, että Suutarinjärvi 58.043.1.001 on kokonaan Tyrnävän kunnan alueella, vaikka se listasta löytyy Limingan alta. Tarkistakaapa.

Tejuul (keskustelu)30. huhtikuuta 2019 kello 10.38

Kuntien rajat ovat ihmeellisiä! Äijänniemen koillispuolella näkyy olevan pieni vesialue, jonka ympärillä kunnanraja.

Kauko Isotalus (keskustelu)28. lokakuuta 2020 kello 01.58
 

Vihannin kirkolta luoteeseen löydetty kolme järveä!

Pyöräilin 31.7.2020 löytöretken Raahen Vihantiin. Löysin kolme usean hehtaarin kokoista järveä, joita ei Järviwikissä. Oli Rantasenjärvi lintutorneineen, Saarelanjärvi lintutorneineen ja lähinnä kirkkoa Kirkkojärvi uimarantoineen. En ole raportoinut, mutta maastokartasta ja ortokuvista katsottuna on sen sijaan vaikka millä mitalla järviä, jotka ovat todella entisiä.

Kauko Isotalus (keskustelu)26. lokakuuta 2020 kello 13.40

Valuma-alueiden rajaus

Joistakin järvistä lähtee laskupurot/joet kahteen eri vesistöön. Millä periaatteella valuma-alueita on rajattu näiden kohteiden osalta? Itse jakaisin järven valuma-alueen vesistöjen kesken vertaamalla laskupurojen virtaamia. Jako sitten virtausten suhteessa.

Vaikeampia jakaa ovat lammet tai järvet joista ei lähde puroa mihinkään suuntaan. Tällöin mielestäni tulisi rajata aluetta niin, että tasaisella vedenjakajalla olevien vakavesien ympäristö rajattaisiin pidemmälle, niin että eri vesistöaueiden latvapurot sisältyisivät alueeseen ja sitten verrattaisiin purojen virtaamia.

Esimerkiksi ottaisin https://www.jarviwiki.fi/wiki/Roavvetsielggejavri laskujoet Tenojoen vesistöön ja Paatsjoen vesistöön. Maastokartassa on selkeästi merkitty, että järvestä lähtee puro pohjoiseen ja pieni joki etelään. Valuma-alue on kuitenkin rajattu niin että osa Utsjokeen laskevasta latvapurostakin kuuluu paatsjoen valuma-alueeseen veden todellisesta virtaussuunnasta poiketen.

Niilo (keskustelu)31. elokuuta 2020 kello 04.21

Korjauspyyntö: Inarijärvi (71.111.1.001)

Inarijärven perustiedoissa tilavuus merkitty virheellisesti 0,0155 km3. Oikeampi arvo 15,5 km3.

JKämäräinen (keskustelu)1. heinäkuuta 2020 kello 12.08

Korjattu. En tosin tiedä, mikä on "virallinen totuus" tässä asiassa... Vanhasta järvirekisteristä ei löytynyt kunnollista tilavuutta, mutta laskemalla pinta-ala * keskisyvyys (14,3 m) päädytään 15,5 kuutiokilometriin. Jossakin muualla, kuten Wikidatassa, luku on 15,9 km3...

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)27. heinäkuuta 2020 kello 11.22
 

Kelujärvi -Matalajärvi (65.896.1.001)

Nimistöstä löytyy järvi, Kelujärvi -Matalajärvi, jonka tiedot ovat virheelliset ja puutteelliset:

1) Virallisesti tietääkseni on yksi järvi, Kelujärvi.

2) Kelujärvessä on kaksi osaa, pohjoinen osa "Syväjärvi" ja eteleläinen osa "Matalajärvi". Syväjärvi puuttuu nimistöstä. Syväjärven ja Matalajärven välissä on niemi, joka jatkuu pengertienä järven yli. Pengertiessä on lyhyt noin 5 m silta, joka yhdistää järven osat toisiinsa.

3) Kelujärvi -Matalajärvi nimen perustiedot koskevat mielestäni koko Kelujärveä, ei pelkästään "Matalajärveä". Esimerkiksi syvinkohta 10 metriä sijaitsee Syväjärven puolella.

Boothis (keskustelu)6. toukokuuta 2019 kello 19.02

Nostanpahan takaisen esiin etusivulle, eli ylläpidon pitäisi korjata seuraavaa:

Kelujärvi - Matalajärvi (65.896.1.001) on nimeltään Kelujärvi.1

(Muut viestin huomiot olenkin jo siirtänyt järven sivulle, myös edellinen viesti vielä korjaamati.)

Miikala (keskustelu)5. kesäkuuta 2019 kello 14.02

Uusi vuosi, uudet kujeet, josko "jo" tänä vuonna nämä saisi korjattua, eli:

  • Kelujärvi - Matalajärvi (65.896.1.001) on nimeltään Kelujärvi.
  • Suutarinjärvi (58.043.1.001) kuuluu Limingan kunnan lisäksi Tyrnävän kuntaan. (Pieni Limingan kuntaan kuuluva eksklaavi Äijänniemen kupeessa.) 2
Miikala (keskustelu)2. tammikuuta 2020 kello 13.52

Nostanpahan takaisen esiin etusivulle, jos ylläpito korjaisi.

Miikala (keskustelu)9. kesäkuuta 2020 kello 17.08
 

Nostanpahan takaisen esiin etusivulle, jos ylläpito korjaisi.

Miikala (keskustelu)9. kesäkuuta 2020 kello 17.09

Vihdoin korjattu: Kelujärvi (65.896.1.001).

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)18. kesäkuuta 2020 kello 14.30
 
 
 
 

Vesistöalue: Raumanjoen - Pitkäjärven valuma-alue (83.016) nimilisäys ja -korjaus

Nimi: Ei nimeä, Järvinumero: 83.016.1.004 - nimi on Monnanlampi

Nimi: Kourujärvi, Järvinumero: 83.016.1.002 - Oikea nimi on Bergströminlampi (kuten karttakuvassa lukee)

Tiedot perustuvat paikallistuntemukseen ja Rauman kaupungin opaskarttaan:https://opaskartta.rauma.fi/ims/

IlkkaSa (keskustelu)4. maaliskuuta 2020 kello 15.05

Nostanpahan takaisen esiin etusivulle, jos ylläpito korjaisi.

Miikala (keskustelu)9. kesäkuuta 2020 kello 17.15

Nämä vihdoin korjattu, kiitti Käyttäjä:Miikala muistutuksesta. Löytyvät nyt täältä: Monnanlampi (83.016.1.004) ja täältä: Bergströminlampi (83.016.1.002).

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)18. kesäkuuta 2020 kello 14.22
 
 

Vanhassa valuma-aluejaossa taas virhe

Koko tämä alue on virheellinen: https://www.jarviwiki.fi/wiki/Norjan_puolella_(71.000N) Oikeasti kyseessä on Norjassa Jäämereen laskevan Kotajoen valuma-alue, joka virtaa tasan päin´vastaiseen suuntaan. On ilmeisesti luettu karttaa väärin. Value-työkalun tuottamassa valuma-aluejaossa tämä näkyy oiikein. Siinä vedenjakaja ei ylitä Norjan rajaa kuin ihan pikkiriikkisen. --Urjanhai (keskustelu) 22. lokakuuta 2019 kello 13.45 (EEST)

Urjanhai (keskustelu)22. lokakuuta 2019 kello 12.45

Itse asiassa tämä virhe ei muuten näköjään perustu edes Ekholmin 1993 paperijulkaisuun, koska siinä ei tällaista aluetta ole ollenkaan, vaan tämä näyttäisi syntyneen jotenkin vahingossa aineistoa digitaalisesti käsitellessä paperijulkaisun toimittamisen jälkeen.

Urjanhai (keskustelu)23. lokakuuta 2019 kello 14.03

Joo, eli nykyiset valuma-alueet Norjan puolella (71.000N) ja Paatsjoki kartalla näkyvä 71.000 ovat mainitsemaasi Kotajoen vesistöä (Karttapaikassa joen nimi on Sandneselva, Vážžajohka), eivät siis ollenkaan Paatsjoen vesistöä. Nämä alueethan näkyvät jo olevan tarkemmin/oikein rajattu uudessa valuma-alue ehdotuksessa. Tein tänne sivun Paatsjoen vesistöalue (71.00), jonne näkyi linkittyvän laajemminkin Paatsjoen vesistön raja-alueen järviä, joille ei ole omaa tarkempaa valuma-aluettaan.

Miikala (keskustelu)9. kesäkuuta 2020 kello 15.52
 
 

Korjauspyyntö: Iso Myllylampi

Vihdin kunnassa sijaitseva Iso Myllylampi ei saa vesiään Vähä Myllylammesta, vaan päinvastoin, niiden välillä oleva puro laskee Vähä Myllylammelle päin.

Leena H (keskustelu)7. kesäkuuta 2020 kello 10.46

Urajärvi Asikkala lähes 2m 14.212.1.009 syvempi kuin virallisissa tiedoissa?

Tämä ketju on paikanvaraaja, joka osoittaa ketjun Viestiketju:Keskustelu Järviwikistä:Kahvihuone/Virheet ja korjaukset/Urajärvi Asikkala lähes 2m 14.212.1.009 syvempi kuin virallisissa tiedoissa? olevan siirretty tältä sivulta. Siirron teki Molindho (keskustelu | muokkaukset) – 23. heinäkuuta 2019 kello 09.40. Ketju sijaitsee nyt sivulla Keskustelu:Urajärvi (14.212.1.009).

Havaintolähetti sekaisin

Terve. Toistui sama kuin viime vuonna, eli havaintolähetti laittoi paikaksi tietokoneen sijainnin eikä itse järveä. Kyseessä nyt Pyhäjärvi 35.211.1.001(Kranstolpan_uimaranta).

Pirkkalanympäristönsuojelu (keskustelu)11. kesäkuuta 2019 kello 12.43

Ok. Kiitos kun ilmoitit... Korjasin tuon havainnon sijainnin, ja tarkistan pikapuolin Havaintolähetin, jos vanha virhe on hiipinyt sinne takaisin.

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)12. kesäkuuta 2019 kello 09.14
 

Tänään oli jo oikeassa paikassa. :-)

Pirkkalanympäristönsuojelu (keskustelu)12. kesäkuuta 2019 kello 09.14
 

Kaksi puuttuvaa järveä

Järviwikistä puuttuu 2 järveä Kouvolan ja Mäntyharjun rajalta. Ne ovat Suuri-Varpanen ja Pieni-Varpanen. Sekaannusta voi aiheuttaa se, että Mäntyharjulla on toinenkin Pieni-Varpanen sekä Iso-Varpanen, jotka löytyvät jo Järviwikistä.

Ode3 (keskustelu)10. toukokuuta 2019 kello 15.15

Onko nämä tarkoittamasi puuttuvat järvet nyt virhellisesti nimillä Pieni Varpusenjärvi (14.984.1.070) ja Suuri Varpasenjärvi (14.983.1.010). Elikkäs ylläpidon pitäisi korjata seuraavaa:

  • Pieni Varpusenjärvi (14.984.1.070) on nimeltään Pieni-Varpanen, kuuluu Kouvolan kunnan lisäksi myös Mäntyharjun kuntaan ja siten myös Etelä-Savon maakuntaan1 ja
  • Suuri Varpasenjärvi (14.983.1.010) on nimeltään Suuri-Varpanen, kuuluu Mäntyharjun kunnan lisäksi myös Kouvolan kuntaan ja siten myös Kymenlaakson maakuntaan.2
Miikala (keskustelu)12. toukokuuta 2019 kello 18.53

Näyttää olevan. Sitä en sitten tiedä, mitkä järvien alkuperäiset nimet ovat, mutta ainakin kartoilla ne ovat ilmoittamillani nimillä.

Ode3 (keskustelu)14. toukokuuta 2019 kello 07.57

Nämä on nyt korjattu!

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)28. toukokuuta 2019 kello 13.17
 
 
 

Puuttuva järvi

1) Pieni Murtolampi puuttuu, vaikka se on järviväritetty valuma-alueellaan ja Latauspalvelu LAPIOn mukaan pinta-ala on 1,04 ha ja järvinumerokin olisi 04.736.1.001. Korkeustaso on 114,6 m. 1

ja muistuttelenpahan, että aikaisemmasta viestistäni korjauksia on tekemättä.

Yst. terv.

Miikala (keskustelu)28. huhtikuuta 2019 kello 12.02

Korjausehdotuksia vesistö-/merialueille

1) Merialue-sivuilla kohdassa Näytä kaikki tiedot, tiedot ovat hassusti nurkikkain eikä vierekkäin, kuten ne varmaankin kuuluisivat olla, esim. Kruunuvuorenselkä.

2)

  • Harjunjoen - Lappalanjärven alue (14.18) 3. jakovaiheen vesistöalueilla tiedoissa virheellisesti Harjunjoen - lähialueppalanjärven alue (14.18), kun tiedot korjattu, luomani ohjaussivu joutaa poistaa.

Kiitos tässä yhteydessä aikaisemmista korjauksista.

Yst. terv.

Miikala (keskustelu)16. syyskuuta 2018 kello 19.23

Nostanpahan takaisin tämän viestin esiin, jos se on jäänyt huomaamatta, eli nämä on vielä korjaamatta. Lisäksi pitäisi korjata myös Pirkkalin huomaama virhe, katso Keskustelu:Taivatlammi (14.141.1.026).

Miikala (keskustelu)17. lokakuuta 2018 kello 19.21

Nämä kaikki on nyt (vihdoin) korjattu.

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)20. joulukuuta 2018 kello 13.34
 
 

Nytkimenjärven nimestä

Miksi Nytkimenjärven (14.226.1.026) nimi on kartassa "Nytkymenjärvi eli Nytkyn"? Tietääkseni paikalliset käyttävät jälkimmäisiä nimiä, joten mistä "Nytkimenjärvi" on tullut mukaan kuvioihin? :)

Jansbe (keskustelu)19. lokakuuta 2018 kello 12.38

Muoto Nytkimenjärvi on varmaankin joskus eksynyt SYKEn järvirekisteriin, kun sitä on (käsin) kartalta muodostettu. Korjasin nyt sivun nimen muotoon "Nytkymenjärvi" ja lisäsin myös "Nytkyn" järven nimi-ominaisuudeksi (löytyy siis jatkossa myös [1]).

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)20. joulukuuta 2018 kello 13.11
 

Havaintopaikan virheellinen sijainti

Havaintopaikan Suurijärvi, Pieni Sarviniemi <http://www.jarviwiki.fi/wiki/Suurij%C3%A4rvi_(04.792.1.002)/Pieni_Sarviniemi> havaintopaikka näyttää kartalla olevan keskellä Järvenpään kaupunkia.

JPK (keskustelu)17. lokakuuta 2018 kello 11.34

Virheellisten linkkien poisto?

Hei, olen yrittänyt poistaa vuosia sitten luomiani vääriä sivulinkkejä. En ole siinä yrityksistä huolimatta onnistunut.

Seuraavat sivut voisi poistaa, jotta jatkossa havainnot tulevat kaikki samalle (oikealle) sivulle.

http://www.jarviwiki.fi/wiki/Hulkkianj%C3%A4rvi_(11.006.1.014)/Hulkkianj%C3%A4rven_j%C3%A4%C3%A4tilanne [Hulkkianjärvi (11.006.1.014)/Hulkkianjärven jäätilanne] http://www.jarviwiki.fi/wiki/Hulkkianj%C3%A4rvi_(11.006.1.014)/Hulkkianj%C3%A4rvi,_havainnot [Hulkkianjärvi (11.006.1.014)/Hulkkianjärvi, havainnot]

Tämä sivu säilytetään ja keräisin sinne jatkossa kaikki havainnot: http://www.jarviwiki.fi/wiki/Hulkkianj%C3%A4rvi_(11.006.1.014)/Havainnot [Hulkkianjärvi (11.006.1.014)/Havainnot]

Kiitos avusta!

Mkokkala (keskustelu)22. heinäkuuta 2018 kello 21.41

Moi. Nuo ylimääräiset havaintopaikat on nyt poistettu.

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)30. heinäkuuta 2018 kello 12.38

Hieno juttu! Lämmin kiitos ja hyvää alkavaa syksyä! Terv Marko

Mkokkala (keskustelu)4. lokakuuta 2018 kello 19.22
 
 
Ensimmäinen sivu
Ensimmäinen sivu
Edellinen sivu
Edellinen sivu
Viimeinen sivu
Viimeinen sivu