Keskustelu Järviwikistä:Kahvihuone/Virheet ja korjaukset

Jump to: navigation, search

Tällä keskustelusivulla voi ilmoittaa virheistä Järviwikin tiedoissa ja esittää korjausehdotuksia. Muille aiheille kannattaa etsiä parempi paikka Kahvihuoneen muista osastoista.

You have to log in, in order to participate in the discussion.

First page
First page
Previous page
Previous page
Last page
Last page

Korjauspyyntö: Inarijärvi (71.111.1.001)

Inarijärven perustiedoissa tilavuus merkitty virheellisesti 0,0155 km3. Oikeampi arvo 15,5 km3.

JKämäräinen (keskustelu)13:08, 1 July 2020

Korjattu. En tosin tiedä, mikä on "virallinen totuus" tässä asiassa... Vanhasta järvirekisteristä ei löytynyt kunnollista tilavuutta, mutta laskemalla pinta-ala * keskisyvyys (14,3 m) päädytään 15,5 kuutiokilometriin. Jossakin muualla, kuten Wikidatassa, luku on 15,9 km3...

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)12:22, 27 July 2020
 

Kelujärvi -Matalajärvi (65.896.1.001)

Nimistöstä löytyy järvi, Kelujärvi -Matalajärvi, jonka tiedot ovat virheelliset ja puutteelliset:

1) Virallisesti tietääkseni on yksi järvi, Kelujärvi.

2) Kelujärvessä on kaksi osaa, pohjoinen osa "Syväjärvi" ja eteleläinen osa "Matalajärvi". Syväjärvi puuttuu nimistöstä. Syväjärven ja Matalajärven välissä on niemi, joka jatkuu pengertienä järven yli. Pengertiessä on lyhyt noin 5 m silta, joka yhdistää järven osat toisiinsa.

3) Kelujärvi -Matalajärvi nimen perustiedot koskevat mielestäni koko Kelujärveä, ei pelkästään "Matalajärveä". Esimerkiksi syvinkohta 10 metriä sijaitsee Syväjärven puolella.

Boothis (keskustelu)20:02, 6 May 2019

Nostanpahan takaisen esiin etusivulle, eli ylläpidon pitäisi korjata seuraavaa:

Kelujärvi - Matalajärvi (65.896.1.001) on nimeltään Kelujärvi.1

(Muut viestin huomiot olenkin jo siirtänyt järven sivulle, myös edellinen viesti vielä korjaamati.)

Miikala (keskustelu)15:02, 5 June 2019

Uusi vuosi, uudet kujeet, josko "jo" tänä vuonna nämä saisi korjattua, eli:

  • Kelujärvi - Matalajärvi (65.896.1.001) on nimeltään Kelujärvi.
  • Suutarinjärvi (58.043.1.001) kuuluu Limingan kunnan lisäksi Tyrnävän kuntaan. (Pieni Limingan kuntaan kuuluva eksklaavi Äijänniemen kupeessa.) 2
Miikala (keskustelu)14:52, 2 January 2020

Nostanpahan takaisen esiin etusivulle, jos ylläpito korjaisi.

Miikala (keskustelu)18:08, 9 June 2020
 

Nostanpahan takaisen esiin etusivulle, jos ylläpito korjaisi.

Miikala (keskustelu)18:09, 9 June 2020

Vihdoin korjattu: Kelujärvi (65.896.1.001).

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)15:30, 18 June 2020
 
 
 
 

Vesistöalue: Raumanjoen - Pitkäjärven valuma-alue (83.016) nimilisäys ja -korjaus

Nimi: Ei nimeä, Järvinumero: 83.016.1.004 - nimi on Monnanlampi

Nimi: Kourujärvi, Järvinumero: 83.016.1.002 - Oikea nimi on Bergströminlampi (kuten karttakuvassa lukee)

Tiedot perustuvat paikallistuntemukseen ja Rauman kaupungin opaskarttaan:https://opaskartta.rauma.fi/ims/

IlkkaSa (keskustelu)16:05, 4 March 2020

Nostanpahan takaisen esiin etusivulle, jos ylläpito korjaisi.

Miikala (keskustelu)18:15, 9 June 2020

Nämä vihdoin korjattu, kiitti Käyttäjä:Miikala muistutuksesta. Löytyvät nyt täältä: Monnanlampi (83.016.1.004) ja täältä: Bergströminlampi (83.016.1.002).

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)15:22, 18 June 2020
 
 

Vanhassa valuma-aluejaossa taas virhe

Koko tämä alue on virheellinen: https://www.jarviwiki.fi/wiki/Norjan_puolella_(71.000N) Oikeasti kyseessä on Norjassa Jäämereen laskevan Kotajoen valuma-alue, joka virtaa tasan päin´vastaiseen suuntaan. On ilmeisesti luettu karttaa väärin. Value-työkalun tuottamassa valuma-aluejaossa tämä näkyy oiikein. Siinä vedenjakaja ei ylitä Norjan rajaa kuin ihan pikkiriikkisen. --Urjanhai (keskustelu) 22. lokakuuta 2019 kello 13.45 (EEST)

Urjanhai (keskustelu)13:45, 22 October 2019

Itse asiassa tämä virhe ei muuten näköjään perustu edes Ekholmin 1993 paperijulkaisuun, koska siinä ei tällaista aluetta ole ollenkaan, vaan tämä näyttäisi syntyneen jotenkin vahingossa aineistoa digitaalisesti käsitellessä paperijulkaisun toimittamisen jälkeen.

Urjanhai (keskustelu)15:03, 23 October 2019

Joo, eli nykyiset valuma-alueet Norjan puolella (71.000N) ja Paatsjoki kartalla näkyvä 71.000 ovat mainitsemaasi Kotajoen vesistöä (Karttapaikassa joen nimi on Sandneselva, Vážžajohka), eivät siis ollenkaan Paatsjoen vesistöä. Nämä alueethan näkyvät jo olevan tarkemmin/oikein rajattu uudessa valuma-alue ehdotuksessa. Tein tänne sivun Paatsjoen vesistöalue (71.00), jonne näkyi linkittyvän laajemminkin Paatsjoen vesistön raja-alueen järviä, joille ei ole omaa tarkempaa valuma-aluettaan.

Miikala (keskustelu)16:52, 9 June 2020
 
 

Korjauspyyntö: Iso Myllylampi

Vihdin kunnassa sijaitseva Iso Myllylampi ei saa vesiään Vähä Myllylammesta, vaan päinvastoin, niiden välillä oleva puro laskee Vähä Myllylammelle päin.

Leena H (keskustelu)11:46, 7 June 2020

Korjattu.

Miikala (keskustelu)14:39, 9 June 2020
 

Urajärvi Asikkala lähes 2m 14.212.1.009 syvempi kuin virallisissa tiedoissa?

A thread, Viestiketju:Keskustelu Järviwikistä:Kahvihuone/Virheet ja korjaukset/Urajärvi Asikkala lähes 2m 14.212.1.009 syvempi kuin virallisissa tiedoissa?, was moved from here to Keskustelu:Urajärvi (14.212.1.009). This move was made by Molindho (Talk | contribs) on 23 July 2019 at 09:40.

Havaintolähetti sekaisin

Terve. Toistui sama kuin viime vuonna, eli havaintolähetti laittoi paikaksi tietokoneen sijainnin eikä itse järveä. Kyseessä nyt Pyhäjärvi 35.211.1.001(Kranstolpan_uimaranta).

Ok. Kiitos kun ilmoitit... Korjasin tuon havainnon sijainnin, ja tarkistan pikapuolin Havaintolähetin, jos vanha virhe on hiipinyt sinne takaisin.

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)10:14, 12 June 2019
 

Tänään oli jo oikeassa paikassa. :-)

 

Kaksi puuttuvaa järveä

Järviwikistä puuttuu 2 järveä Kouvolan ja Mäntyharjun rajalta. Ne ovat Suuri-Varpanen ja Pieni-Varpanen. Sekaannusta voi aiheuttaa se, että Mäntyharjulla on toinenkin Pieni-Varpanen sekä Iso-Varpanen, jotka löytyvät jo Järviwikistä.

Ode3 (keskustelu)16:15, 10 May 2019

Onko nämä tarkoittamasi puuttuvat järvet nyt virhellisesti nimillä Pieni Varpusenjärvi (14.984.1.070) ja Suuri Varpasenjärvi (14.983.1.010). Elikkäs ylläpidon pitäisi korjata seuraavaa:

  • Pieni Varpusenjärvi (14.984.1.070) on nimeltään Pieni-Varpanen, kuuluu Kouvolan kunnan lisäksi myös Mäntyharjun kuntaan ja siten myös Etelä-Savon maakuntaan1 ja
  • Suuri Varpasenjärvi (14.983.1.010) on nimeltään Suuri-Varpanen, kuuluu Mäntyharjun kunnan lisäksi myös Kouvolan kuntaan ja siten myös Kymenlaakson maakuntaan.2
Miikala (keskustelu)19:53, 12 May 2019

Näyttää olevan. Sitä en sitten tiedä, mitkä järvien alkuperäiset nimet ovat, mutta ainakin kartoilla ne ovat ilmoittamillani nimillä.

Ode3 (keskustelu)08:57, 14 May 2019

Nämä on nyt korjattu!

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)14:17, 28 May 2019
 
 
 

Suutarinjärvi väärässä kunnassa?

Karttatarkastelun perusteella minusta näyttää siltä, että Suutarinjärvi 58.043.1.001 on kokonaan Tyrnävän kunnan alueella, vaikka se listasta löytyy Limingan alta. Tarkistakaapa.

Tejuul (keskustelu)11:38, 30 April 2019

Puuttuva järvi

1) Pieni Murtolampi puuttuu, vaikka se on järviväritetty valuma-alueellaan ja Latauspalvelu LAPIOn mukaan pinta-ala on 1,04 ha ja järvinumerokin olisi 04.736.1.001. Korkeustaso on 114,6 m. 1

ja muistuttelenpahan, että aikaisemmasta viestistäni korjauksia on tekemättä.

Yst. terv.

Miikala (keskustelu)13:02, 28 April 2019

Korjausehdotuksia vesistö-/merialueille

1) Merialue-sivuilla kohdassa Näytä kaikki tiedot, tiedot ovat hassusti nurkikkain eikä vierekkäin, kuten ne varmaankin kuuluisivat olla, esim. Kruunuvuorenselkä.

2)

  • Harjunjoen - Lappalanjärven alue (14.18) 3. jakovaiheen vesistöalueilla tiedoissa virheellisesti Harjunjoen - lähialueppalanjärven alue (14.18), kun tiedot korjattu, luomani ohjaussivu joutaa poistaa.

Kiitos tässä yhteydessä aikaisemmista korjauksista.

Yst. terv.

Miikala (keskustelu)20:23, 16 September 2018

Nostanpahan takaisin tämän viestin esiin, jos se on jäänyt huomaamatta, eli nämä on vielä korjaamatta. Lisäksi pitäisi korjata myös Pirkkalin huomaama virhe, katso Keskustelu:Taivatlammi (14.141.1.026).

Miikala (keskustelu)20:21, 17 October 2018

Nämä kaikki on nyt (vihdoin) korjattu.

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)14:34, 20 December 2018
 
 

Nytkimenjärven nimestä

Miksi Nytkimenjärven (14.226.1.026) nimi on kartassa "Nytkymenjärvi eli Nytkyn"? Tietääkseni paikalliset käyttävät jälkimmäisiä nimiä, joten mistä "Nytkimenjärvi" on tullut mukaan kuvioihin? :)

Jansbe (keskustelu)13:38, 19 October 2018

Muoto Nytkimenjärvi on varmaankin joskus eksynyt SYKEn järvirekisteriin, kun sitä on (käsin) kartalta muodostettu. Korjasin nyt sivun nimen muotoon "Nytkymenjärvi" ja lisäsin myös "Nytkyn" järven nimi-ominaisuudeksi (löytyy siis jatkossa myös [1]).

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)14:11, 20 December 2018
 

Järvet "väärän" kunnan alueella

Kun laittaa hakutoimintoon kunnan nimen (esim. Kokkola), tulee tulokseksi järviä myös muualta kuin Kokkolan kaupungin alueelta. Esim. useita järviä ilmestyy naapurikuntien (Kalajoki, Kannus, Toholampi) alueelta. Onko tässä syynä vanhat enklaavialueet eli nuo järvet sijaitsevat vanhoilla Kokkolan enklaaveilla? Eikö nykyään ole voimassa laki, että nuo enklaavit kuuluvat niitä ympäröivään kuntaan eli voisivatko nuo järvetkin ilmestyä niiden kuntien järvien listaan, jossa ne todellisuudessa sijaitsevat?

Antutu (keskustelu)21:28, 14 November 2018

Jaa-a, en osaa sanoa mistä johtuu. Nyt ehdin viimein korjaamaan tämän, siis Kokkolan osalta. Jos löytyy vielä muualta, niin viestiä tänne vaan.

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)13:53, 20 December 2018
 

Havaintopaikan virheellinen sijainti

Havaintopaikan Suurijärvi, Pieni Sarviniemi <http://www.jarviwiki.fi/wiki/Suurij%C3%A4rvi_(04.792.1.002)/Pieni_Sarviniemi> havaintopaikka näyttää kartalla olevan keskellä Järvenpään kaupunkia.

JPK (keskustelu)12:34, 17 October 2018

Korjattu!

Miikala (keskustelu)19:54, 17 October 2018
 

Virheellisten linkkien poisto?

Hei, olen yrittänyt poistaa vuosia sitten luomiani vääriä sivulinkkejä. En ole siinä yrityksistä huolimatta onnistunut.

Seuraavat sivut voisi poistaa, jotta jatkossa havainnot tulevat kaikki samalle (oikealle) sivulle.

http://www.jarviwiki.fi/wiki/Hulkkianj%C3%A4rvi_(11.006.1.014)/Hulkkianj%C3%A4rven_j%C3%A4%C3%A4tilanne [Hulkkianjärvi (11.006.1.014)/Hulkkianjärven jäätilanne] http://www.jarviwiki.fi/wiki/Hulkkianj%C3%A4rvi_(11.006.1.014)/Hulkkianj%C3%A4rvi,_havainnot [Hulkkianjärvi (11.006.1.014)/Hulkkianjärvi, havainnot]

Tämä sivu säilytetään ja keräisin sinne jatkossa kaikki havainnot: http://www.jarviwiki.fi/wiki/Hulkkianj%C3%A4rvi_(11.006.1.014)/Havainnot [Hulkkianjärvi (11.006.1.014)/Havainnot]

Kiitos avusta!

Mkokkala (keskustelu)22:41, 22 July 2018

Moi. Nuo ylimääräiset havaintopaikat on nyt poistettu.

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)13:38, 30 July 2018

Hieno juttu! Lämmin kiitos ja hyvää alkavaa syksyä! Terv Marko

Mkokkala (keskustelu)20:22, 4 October 2018
 
 

Merijärven entiset lammet ja muita havaintoja

Pyöräilin kuvaamassa synnyinseutuni lampia. Pystyin kävelemään niiden pinnalla, kun olin ensin löytänyt ne ryteiköistä. Nämä Merijärvellä sijaitsevat ovat entisiä lampia: https://www.jarviwiki.fi/wiki/Kaijanlampi_(54.017.1.002) https://www.jarviwiki.fi/wiki/Saarilampi_(54.018.1.002) https://www.jarviwiki.fi/wiki/Latvalampi_(54.019.1.003) Eteläpää Alavieskan puolelle, mistä ottamani kuvakin.

https://www.jarviwiki.fi/wiki/Kauhaj%C3%A4rvi_(84.079.1.001) Kauhajärvessä on vettä, mutta se sijaitsee Pyhäjoen lisäksi suurelta osin Kalajoen puolellakin, josta kaupungista otin kuvan.

http://kielipoliisi.wwwfi.com/picture_library/uimapaikat/oravisjarven_laituri.JPG Pyhäjoelta satuin löytämään uimapaikakseni lähes puolen neliökilometrin kokoisen Oravisjärven, jota Järviwikikään ei tunne!

Kauko Isotalus (keskustelu)19:32, 6 September 2018

Kävin merkkaamassa nuo entiset luokkaan Luokka:Entiset järvet ja Kauhajärvelle lisäsin kunnaksi myös Kalajoen.

Toi Oravisjärvi on kyllä mysteeri, sillä sitä ei tosiaan löydy mistään meidän tietojärjestelmistä. Se lienee hydrologisesti tulkittu vain läpikulkevan uoman levennykseksi? Koitan selvittää.

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)11:15, 7 September 2018

SYKEn järvirekisterin ylläpitäjä ei tiennyt Oravisjärvestä sen enempää, mutta huomautti kartan perusteella on kyseessä on selvästi tekojärvi. Se on varmaan tehty vasta sen jälkeen kun järvirekisteriä on viimeksi päivitetty (aika kauan sitten), joten siksi sitä ei ole meidän tietojärjestelmissä eikä sillä ole järvinumeroakaan.

Kyselen lisää paikalliselta ELY-keskukselta, mutta sillä välin tein jonkinlaisen version järvestä Järviwikiin: Oravisjärvi (54.011.2.X)

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)15:26, 7 September 2018

En tunne järven historiaa. Luulisin, että se on uudelleen vesitetty. Minulla on Suomen yleiskarttakirjan vuoden 1950 näköispainos. Siinä se järvi vielä on! Uudelleen vesittämisistä puheen ollen: Aikoinaan kuivatun Alavieskanjärven alueelle on vesitetty noin 8 hehtaarin tekojärvi.

Kauko Isotalus (keskustelu)01:02, 8 September 2018
 

Karttoja tutkimalla löytää entisiä järviä. Monet vuosikymmeniä kuivina olleet ovat usein kartoissa mittakaavasta riippuen merkitty täysimittaisiksi. Myös järvien osasijaintikuntia puuttuu. Olen keskittynyt vain niihin, joissa olen käynyt paikan päällä. Majavajärvi on Pyhäjoen lisäksi puoliksi Merijärven puolella. Tämä on tosin ortokuvasta ja joistakin kartoista päätellen MELKEIN entinen järvi. En käynyt paikalla.

Kauko Isotalus (keskustelu)08:43, 10 September 2018
 
 

Parannus-/Korjausehdotuksia

1) Kalahavaintotaulukossa ei näy kalan pituutta, jos painoa ei ole (esim. 1, 2 tai 3). Voisiko pituuden saada esiin, vaikka painoa ei olisikaan.

2) Järvisivun laatikossa "Kalat" ei näy käyttäjien havaintoja vaikka niitä olisi, voisiko ne saada takaisin näkyviin lajeittain mieluiten aakkosjärjestyksessä selkeyden vuoksi.

3) Järvi (44.028.1.002) on nimeltään Järvenjärvi, korkeustaso on 35,5 m.1

4) Ruotsin ja Norjan raja-alueet (85) -päävesistön nimen pitäisi olla Norjan raja-alue (85), koska koko Ruotsin raja-alue kuuluu jo Tornionjoki (67) -päävesistöön. Voiko sen korjata edes tänne järviwikiin?

Yst. terv.

Miikala (keskustelu)22:34, 2 June 2018

Vesistöalueiden ja järvien klikkaus kartalta ei enää onnistu vesistöaluesivuilla. Lisäksi järvet pisteenä ei lataudu kuin osittain kartalle ja sen laatikossa on turhaan teksti Ei tuoreita havaintoja, sillä eihän järvi ole havaintopaikka, vai onko siihen tarkoitus saada näkymään järven tuoreista havainnoista keskiarvo, no nyt ei ainakaan havainnot näy millää muotoa, vaikka niitä olisikin. Voisiko nyt ensi alkuun edes korjata vesistöalueiden ja järvien kartalta klikkaukset, vika ilmaantui 20. kesäkuun tienoilla.

Ja onko näitä edellisiä tarkoituskaan saada korjatuksi, eli:

  • Kalahavaintotaulukossa ei edelleenkään näy kalan pituutta, jos painoa ei ole (esim. 1, 2 tai 3). Voisiko pituuden saada esiin, vaikka painoa ei olisikaan.
  • Järvisivun laatikossa "Kalat" ei näy käyttäjien havaintoja vaikka niitä olisi (joskus muinoin näkyi), voisiko ne saada takaisin näkyviin lajeittain mieluiten aakkosjärjestyksessä selkeyden vuoksi.

Yst. terv.

Miikala (keskustelu)21:33, 10 July 2018

Moi. Usko tai älä, nämä on nyt kaikki korjattu! Kiitos taas kovasti huomioista.

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)13:29, 3 August 2018
 
 

"Painion valuma-alue"

Miksi on "Painion valuma-alue":

https://www.jarviwiki.fi/wiki/Painion_valuma-alue_(27.04)

vaikka ko. valuma-alue ei edes ole Painion valuma-alue vaan pikemm inkin Hirsjärven valuma-alue.

(Ei tosin tarkasti senkään, koska mukana on myös Hirsjärven ja kirkkojärven välinen jokiosuus.)

Painion valuma-aluehan muodostuu Painion lähialueesta plus Hossinojan, Vesanojan ja Siikajärven valuma-alueista (joka tosin sekin on Kairanojan eikä Siikajärven valuma-alue).

- Vaikka kun uusi valuma-aluejako on jo pitkälle valmisteltu, niin tällaisilla vilauksilla ehkä ei enää ole niin merkitystä, kuun uudessa valuma-aluejaossa kaikki muuttuu joka tapauksessa.

Urjanhai (keskustelu)17:41, 2 August 2018

Jaa-a, en kyllä osaa yhtään sanoa, miksi tuo toisen vaiheen vesistöalue on aikoinaan nimetty tuon Painion mukaan. Varmaan siksi, kun se on alueen isoin järvi?

Hieman epälooginen se tosiaan minustakin on, varsinkin kun nimessä on tuo valuma-alue.

Mutta, joo, tuskinpa näiden vanhojen valuma-aluerajausten nimiä lähdetään enää muuttamaan, kun uuteen olisi tarkoitus siirtyä.

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)10:40, 3 August 2018
 

Reipin uimaranta, Pirkkala: paikka jostain syystä siirtynyt kartalla

http://www.jarviwiki.fi/wiki/Pyh%C3%A4j%C3%A4rvi_(35.211.1.001)/Reipin_uimaranta

Reipin uimaranta on mystisesti vaihtanut paikkaa viikon aikana. Saisiko sen kartalle entiselle )ja oikealle) paikalleen, kiitos.

Helimo (keskustelu)11:46, 31 July 2018

Moi,

nyt pitäisi olla korjattu. Havaintolähetissä oli virhe, joka tietyssä tapauksessa asetti havainnon sijainniksi kännykän tai tietokoneen ilmoittaman sijainnin, vaikka olisi pitänyt käyttää valitun havaintopaikan sijaintia. Tästä syystä paikkakin näkyi tuoreimman havaintonsa mukaisessa paikassa. Mutta nyt tuo on siis korjattu, ja Havaintolähettikin on tältä osin korjattu.

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)15:25, 1 August 2018

Juu, nyt on kunnossa. Kiitokset!

Pirkkalanympäristönsuojelu (keskustelu)12:21, 2 August 2018
 
 

Virheilmoitus Tervajärven sivulla

Hei

Tervajärven sivulla on seuraava virhe Virhe lausekkeessa: odottamaton >-operaattori

https://www.jarviwiki.fi/wiki/Tj%C3%A4rutr%C3%A4sket_-_Tervaj%C3%A4rvi_(17.004.1.004)

Ongelma ilmestyi kun lisösin sivun nimeen järven suomenkielisen nimen

Ssalonen (keskustelu)10:37, 1 August 2018

Moikka, korjasin tämän.

Matti Lindholm, ylläpitäjä, SYKE (keskustelu)15:11, 1 August 2018
 
First page
First page
Previous page
Previous page
Last page
Last page